Finnish Travel gala logo

Mediatiedote 3.11.2023 - Matkailugaalassa juhlittiin alan ansioituneita ja suosittuja toimijoita ja kohteita

Matkailugaalassa juhlittiin alan ansioituneita ja suosittuja toimijoita ja kohteita

Matkailuala kokoontui perjantaina 3.11. palkitsemaan suuren yleisön ja matkailuammattilaisten valitsemia matkailuyrityksiä, -toimijoita ja kohteita. Viidettä kertaa järjestettävä Finnish Travel Gala kokosi yhteen lähes 400 kotimaista ja kansainvälistä matkailuammattilaista, jotka iloitsivat niin kotimaisen kuin kansainvälisen matkustuksen positiivisesta vireestä. Huolta juhlaväki kantoi kuitenkin levottomasta poliittisesta tilanteesta eri puolilla maailmaa.

Juhlailta huipentui yhdentoista eri palkintokategorian voittajien julkistamiseen. Palkintokategorioiden voittajat määräytyivät NPS-suosittelumittarin (Net promoter score) perusteella, eli pohjautuen suuren yleisön ja matkailuammattilaisten antamiin vastauksiin ’Kuinka todennäköisesti suosittelisit ehdokasta ystävällesi tai kollegallesi?’ Voittaja kussakin kategoriassa oli korkeimman tuloksen saanut ehdokas. Kaksi palkintokategorioista oli suunnattu ainoastaan matkailualan ammattilaisille. Äänestäjiä heinä-elokuussa toteutetussa kyselyssä oli reilusti yli 17 000.  Tapahtumakeskus Koskenrannassa, Helsingissä, juhlitun matkailugaalan järjestelyistä vastasi Suomen matkailualan liiton (SMAL) palveluyhtiö Smalser Oy.

Finnish Travel Galan tavoitteena on tuoda esiin matkailutoimialan merkitystä suomalaisessa yhteiskunnassa niin työllistäjänä ja talouden buustaajana kuin elämysten tuottajana ja työkseen matkustavien arjen helpottajana. Pandemiasta rajusti kärsinyt toimiala on kirimässä takaisin kriisivuosia edeltäneelle myynnin tasolle. Arvio matkailukysynnän kokonaisarvosta vuonna 2023 on 15,8 miljardia euroa, kun se vuonna 2019 oli 16,3 miljardia euroa. Arvio alan työllisistä eri puolilla Suomea on vuonna 2023 noin 152 000 ihmistä eli lähes saman verran kuin ennen pandemiaa.

Finnish Travel Galan vuoden 2023 palkintokategoriat ja niissä voittaneet tahot olivat seuraavat: 

Vuoden matkatoimisto / matkanjärjestäjä – Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab
Vuoden ryhmä-/kiertomatkanjärjestäjä – Matkatoimisto Aventura Oy
Vuoden kuljetusyhtiö – Finnair Oyj
Vuoden majoitusliike – Herrankukkaro
International Travel Destination of the Year – Greece
Vuoden kotimainen vierailukohde / nähtävyys – Kolin kansallispuisto
Vuoden matkailuinnovaatio – Chappe
Vuoden matkailuvaikuttaja – Henna Mikkilä – Sooloiluja-blogi
Vuoden markkinointikampanja – Nuku yö ulkona – Suomen latu
Vuoden bisnespartneri – Amadeus Finland Oy  (matkailualan ammattilaisten valitsema voittaja)
Vuoden vastuullinen toimija – Haltia Lake Lodge (matkailualan ammattilaisten valitsema voittaja)

Gaala toteutetaan yhteistyössä alamme merkittävien yritysten kanssa. Gaalan kulta-kumppaneita ovat Amadeus Finland, Finnair ja S-ryhmän hotellit. Hopea-kumppaneita ovat Matkamessut, Rantapallo sekä Viking Line ja pronssi-kumppaneita Helsinki Citycopter, Espanjan matkailutoimisto, Ikkunapaikka, Tapahtumakeskus Koskenranta sekä Visit Estonia.

Lisätietoja:        Anne-Marjut Väänänen, puheenjohtaja, Suomen matkailualan liitto ry SMAL, p. 041 522 2322
                           Heli Mäki-Fränti, toimitusjohtaja, Suomen matkailualan liitto ry SMAL, p. 040 575 1303

 

Finnish Travel Galan voittajien esittelytekstit:

Vuoden matkanjärjestäjä ­– Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab

Aurinkomatkat, Suomen suurin ja luotetuin matkanjärjestäjä, on toteuttanut suomalaisten lomaunelmia jo vuodesta 1963 lähtien ja täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Aurinkomatkat kuuluu Finnair-konserniin.

Aurinkomatkojen kattavaan lomavalikoimaan kuuluu ulkomaan pakettimatkojen lisäksi omatoimisia Kaupunkilomia maailman kiehtoviin kaupunkeihin.  Aurinkomatkat on sitoutunut tekemään pitkäjänteistä työtä vastuullisen matkailun puolesta, jotta myös tulevat sukupolvet voivat nauttia maailman ihmeistä.

Vuoden ryhmä-/kiertomatkanjärjestäjä ­– Matkatoimisto Aventura Oy

Aventuran matkoilla koet enemmän! 23-vuotiaan Aventuran vahvuus matkanjärjestäjänä perustuu kokemukseen ja laajaan kohdetuntemukseen; tiimi matkustaa aktiivisesti päivittämässä tietämystään sekä tutustumassa kiinnostaviin matka- ja majoituskohteisiin maailmalla. Täten asiakkaat saavat aina asiantuntevaa ja henkilökohtaista palvelua. Aventura tarjoaa suomalaisen matkanjohtajan opastamia matkoja 122 itsenäiseen valtioon, ja englanniksi opastettuja yksilöllisiä matkoja kaikkialle kaukomaailmaan.

Vuoden kuljetusyhtiö ­– Finnair Oyj

Finnair perustettiin vuonna 1923 ja heti seuraavana vuonna se avasi ensimmäisen reitin Helsingin ja Tallinnan välillä. Matka alkoi Itämeren yli kulkevasta postireitistä ja sadassa vuodessa Finnair on kasvanut maailmanlaajuiseksi lentoyhtiöksi ja verkostoksi. Vaikka Finnair on yksi maailman vanhimmista lentoyhtiöistä, pyrkii se olemaan kehityksen eturintamassa niin digitalisaation edistämisessä kuin ilmailun ja sen palveluiden muuttamisessa.

Satavuotisen historiansa aikana Finnair on auttanut asiakkaitansa tutustumaan maailmaan ja tuonut ihmisiä yhteen, ja se on Finnairin tehtävänä myös tulevaisuudessa.

Vuoden majoitusliike ­– Herrankukkaro

Herrankukkaro – Toisenlainen Maailma

Herrankukkaro on Turun saaristossa vanhan kalastajatilan ympärille rakentunut omaleimainen kokous- ja virkistyspaikka. Pääosin ryhmille ja yrityksille tarkoitettu kylämiljöö palvelee ympärivuotisesti. Perille Rymättylän Airismaalle pääsee kaikkina vuodenaikoina maanteitse.

Kymmenet erilaiset kokoustilat, persoonallinen mökkimajoitus meren rannalla sekä maailman suurin maasavusauna lämminvesialtaineen tarjoavat tilaisuudellesi taatusti toisenlaisen ympäristön.

International Travel Destination of the Year ­– Greece

Greece has long been a favourable destination for Finnish travellers seeking sun-soaked beaches, ancient culture, and vibrant city life.

Popular destinations like Athens, Santorini, Rhodes, Crete and Mykonos undoubtedly offer incredible experiences, but there are also hidden gems waiting to be discovered.

Greece is also looking to embrace the challenges of the future through a sustainable transformation of its tourism sector and this will be achieved with the close cooperation with all stakeholders.

Vuoden kotimainen vierailukohde ­– Kolin kansallispuisto

Retkeilijöiden rakastama ­– Koli

Kolin huipulta avautuva maisema Pieliselle sykähdyttää kansallispuiston kävijöitä ympäri vuoden. Kumpuilevat kuusikkoiset vaarat, rehevät lehdot ja värikkäät ahot kutsuvat Kolille retkeilemään. Kolin vaaroilla patikoidessa näet niin vanhoja metsiä, kuin myös hoidettuja perinnemaisemia. Kansallispuiston rikas luonnon- ja kulttuuriperintö, ympärivuotiset luontoelämykset ja 80 km retkeilyreittejä jylhissä maisemissa saavat kävijät palaamaan Kolille yhä uudelleen.

Vuoden matkailuinnovaatio ­– Chappe

Chappe – taiteentalo meren äärellä

Chappe tarjoaa taide-elämyksen pilke silmäkulmassa ja toivottaa tervetulleeksi modernin taiteen ja nykytaiteen äärelle Tammisaareen.

Chappe esittelee taiteen, visuaalisen kulttuurin ja yhteiskunnan ajankohtaisia ilmiöitä, erityisesti Pohjoismaisen ja Itämeren alueen taiteilijoiden töiden kautta. Chappella on velvollisuus rikkoa rajoja ja herättää keskustelua.

 Chappe palkitsee taiteen ja kulttuurin lähiseikkailijat silmän, mielen ja sielun haasteella.

Vuoden matkailuvaikuttaja ­– Henna Mikkilä – Sooloiluja-blogi

Henna Mikkilä on matkailualan vaikuttaja ja yrittäjä, joka perusti Suomen suurimmaksi Tallinna-aiheiseksi sivustoksi kasvaneen Sooloiluja-blogin. Hänellä on myös lähes 80 000 jäsenen Tallinnatärpit-niminen Facebook-ryhmä. Hennan tekemistä ohjaa positiivisuus ja toisten auttaminen – arvot, jotka hän huomaa somekanavissaan tarttuneen myös seuraajiinsa. Henna toimii lisäksi Tallinnassa Airbnb-emäntänä, sekä ottaa ensiaskeleita luennoitsijana ja puhujana.

Vuoden markkinointikampanja ­– Nuku yö ulkona – Suomen latu

Suomen Ladun Nuku yö ulkona -kampanjan tarkoituksena on madaltaa kynnystä yön yli tapahtuvaan retkeilyyn.

Vuonna 2016 pienestä somehaasteesta alkanut kampanja on vuosien myötä kasvanut yhdeksi suurimmista ulkoilusektorin ilmiöistä Suomessa. Taloustutkimuksen teettämän tutkimuksen mukaan siihen otti osaa elokuussa 2023 jopa yli 135 000 täysi-ikäistä suomalaista ja yli 2.7 miljoonaa suomalaista oli kuullut kampanjasta. Suomen luonnon päivänä 26.8.2023 järjestettiin satoja aiheeseen liittyviä tapahtumia, jotka oli pääosin tuotettu vapaaehtoisvoimin.

Vuoden bisnespartneri ­– Amadeus Finland Oy

Amadeus on maailman johtava matkailun teknologiayritys, jonka tehtävä on yhdistää matkailupalveluiden tuottajat sekä käyttäjät. Käytännössä jokainen suomalainen matkustaja käyttää Amadeuksen palveluita jossain matkansa vaiheessa.

Amadeus Finland on perustettu vuonna 1988 ja on ollut vahvasti mukana auttamassa suomalaista matkailuelinkeinoa kehittämään automatiikkaa ja prosessitehokkuutta sekä luomaan innovaatioita.

Vuoden vastuullinen toimija ­– Haltia Lake Lodge

Haltia Lake Lodge on Nuuksion kansallispuiston kupeessa toimiva yksityisomisteinen luonto-boutiquehotelli. Hotellissa on 20 tyylikkäästi sisustettua huonetta ja 5 ylellistä glamping-luksustelttaa.

Haltia Lake Lodgen toiminta rakentuu vakaasti luonnonsuojelun, kestävän kehityksen ja paikallisuuden periaatteille. Hotellilla on Green Key -sertifikaatti ja Sustainable Travel Finland -merkki. Marraskuussa 2022 Haltia Lake Lodge voitti "Best Sustainable Hotel: Europe" -tittelin World Boutique Hotel Awards -kilpailussa Lontoossa.

Kulta-tason yhteistyökumppanimme

Pronssi-tason yhteistyökumppanimme

Hopea-tason yhteistyökumppanimme