Vuoden Suomi-kuvan nostaja voittaja-ehdokkaat

Saara Aalto

Saara Aalto on lumoava laulaja-lauluntekijä, joka tultuaan toiseksi Talent Suomi 2007- ja The Voice of Finland 2012 –kilpailuissa, sulatti suomalaisten sydämet virtuoosisella laulullaan ja upeilla tulkinnoillaan. Omaa musiikkiaan Saara on säveltänyt jo 5-vuotiaasta lähtien. 

Syksyllä 2016 Aalto osallistui Britannian The X Factor -kilpailuun ja sijoittui upeasti toiseksi. Miljoonat ihmiset useissa maissa seurasivat hänen televisioitua esitystään Helsingin Senaatintorilla 5.12. 2016. 

Viime vuosina Saara on ollut kysytty esiintyjä sekä kotimaassa että ulkomailla. Hän on toiminut useiden huippuorkestereiden ja soittokuntien kanssa, sekä kiertänyt bändinsä kanssa ympäri Suomen. Saara on konsertoinut yhdessä mm. Andrea Bocellin kanssa hänen maailmankiertueensa Suomen konsertissa, sekä esiintynyt Kiinassa tenori Jose Carrerasin ja pianisti Robert Wellsin kanssa.

 

Yleisön ja raadin perustelut ehdokkuudelle

Upea ja lahjakas Saara Aalto on omalle visiolleen ja osaamiselleen uskollinen esiintyjä. X-Factor-menestyksen myötä Saara on poistanut esteitä erityisesti nuorten esiintyvien taiteilijoiden tieltä ja luonut uskoa kansainväliseen onnistumiseen ja menestykseen. Vain matkustamalla ja Saaran kaltaisella rohkeudella viedään Suomea maailmalle. X-Factor UK:ssa esitetty Saaran kotiinpaluuvideo toi upeaa näkyvyyttä Helsingille ja koko Suomelle.  

Saara Aalto

Slush

Slush on vuodesta 2008 järjestetty kansainvälinen teknologia- ja kasvuyritystapahtuma, joka järjestetään vuosittain Helsingissä. Slushin tavoitteena on saattaa yhteen kansainvälisiä kasvuyrityksiä, sijoittajia ja mediaa sekä auttaa yrittäjiä menestymään ja nostamaan yrityksensä maailman parhaaksi valitsemallaan toimialalla. Myös useat suuryritykset, kuten Amazon, Google sekä Alibaba vierailevat tapahtumassa vuosittain. Slush on noussut muutamassa vuodessa yhdeksi Euroopan johtavista kasvuyritystapahtumista.

Slushia järjestää voittoa tavoittelematon yhteisö, joka koostuu sijoittajista, yrittäjistä, opiskelijoista ja vapaaehtoisista. Vuonna 2016 Slush houkutteli yli 2300 startup-yritystä, 1100 pääomasijoittajaa sekä 600 toimittajaa yli 120 maasta.

 

Yleisön ja raadin perustelut ehdokkuudelle

Slush on kansainvälistyessään vienyt eteenpäin myönteistä Suomi-kuvaa ja kääntänyt ’loskan’ myönteiseksi asiaksi. Slush on luonut startup- yrityksiä - myös matkailualalle – ja tuonut Suomeen investointeja sekä rahoitusta. Slush herättää kansainvälistä kiinnostusta myös Suomen yliopistomaailmaa kohtaan. Vuoden 2016 räväkkä englanninkielinen mainosjuliste herätti paljon myönteistä huomiota kansainvälisessä mediassa Suomea kohtaan mielenkiintoisena ja omaperäisenä maana. 

Slush

Äitiyspakkaus - Suomalainen hyvinvointi-innovaatio 80 vuotta!

Laki äitiysavustuksesta säädettiin vuonna 1937 ja ensimmäinen äitiyspakkaus jaettiin seuraavana vuonna. Äitiyspakkauksen nerokkain oivallus oli sen kytkeminen osaksi neuvoloiden terveystarkastuksia.

Nyt suomalainen äitiyspakkaus valloittaa myös maailmaa. Paikallisia kokeiluja on ollut useassa kymmenessä maassa ja kaupungissa. Erityisesti laatikon toimiminen vauvan ensisänkynä herättää ihmettä ja ihastusta. Myös Suomessa äitiyspakkauksen suosio pitää edelleen pintansa. Kaikista äitiysavustuksista kaksi kolmasosaa jaetaan edelleen pakkauksina. Ensisynnyttäjistä jopa 95 % valitsee pakkauksen eikä raha-avustusta. Juhlavuoden kunniaksi laatikko saa uuden designin vuonna 2018. 

 

Yleisön ja raadin perustelut ehdokkuudelle

Äitiyspakkaus on kuulunut suomalaisuuteen jo vuodesta 1937. Suomalaisille tuttuakin tutumpi tuote jo vuosikymmenten ajan ihastuttaa joka vuosi tuoreita vanhempia ja nyt myös maamme rajojen ulkopuolella. Suomalaista äitiyspakkausta ja -käytäntöä on ihasteltu ja siitä on kirjoitettu laajasti kansainvälisessä mediassa. Eräät maat ovat jo ottaneet oppia Suomen äitiyspakkauksesta ja luoneet siitä oman versionsa. 

Äitiyspakkaus